Direktlänk till inlägg 3 juli 2009

Den som oroar sig...

Av Birgitta - 3 juli 2009 06:14

... i förväg får bekymren två gånger.

Jag gick på lärarhögskolan och hade ett år kvar. Min sambo skulle strax ta examen från fotolinjen.. Därefter var han arbetslös utan ersättning. Examensdagen närmade sig...
Det var oroligt - hur skulle det gå?
Som person vill jag gärna veta i förväg att allt är ordnat. Hur långt i förväg, beror på, men när det gäller försörjning... 
Både Janne och jag var oroliga. Det är viktigt att klara sig själv och man måste kunna försörja sig.
Nåväl. Innan examensdagen hade Janne två jobb att välja på, och jag bestämde mig för att aldrig mer oroa mig för jobb. Det ordnar sig.
Och det har det gjort.
24 år senare vet jag att det är sant men nog har det svängt, och lite har jag allt oroat mig.
Jag har bara varit arbetslös tjugo  dagar i hela mitt liv. Det var 1974, mellan två jobb. Tur som en tokig.
2006 var det bekymmersamt. Jag arbetade som projektledare för ett arbetslöshetsprojekt. Arbetsförmedlingen stod för fiolerna, och i september hade vi kommit överens om att projektet skulle fortgå hela 2007 också. Så jag sa upp mig från kommunen för jag trivdes inte där utan räknade ut att jag skulle hinna ordna annat ifall projektet tog slut 2008.
Regeringsbyte gav annat besked och i början av november meddelade af att projektet skulle avslutas vid årsskiftet.
Lite ont i magen blev det. Jag tjänade dåligt och hade alltid gjort det, och jag hade inte några marginaler. Det blir alltid ett glapp i betalningarna mellan jobb och a-kassa, och hur skulle det gå? 
Strax före jul kom beskedet att af förlänger projektet ett halvår till. Jag hade inte behövt oroa mig! Nu skulle jag hinna spara lite.  
Jag la ut mitt cv på alla möjliga siter, och en dag ringde Manpower. De hade ett jobb åt mig! Jag hann inte bli utan jobb denna gången heller.
Pengarna jag sparade kunde gå till sonens sommarnöje. Sommaren var räddad.
















 





































 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Birgitta - 13 september 2009 19:52

Hej alla Eftersom mitt nät inte funkar som det ska, ska jag prova en ny variant. Min "friare" får administrera min blogg, på sin domän. Så kan han skriva in mina tankar, när jag själv inte kommer in. Detta betyder att jag börjar på nytt med en ny...

Av Birgitta - 8 september 2009 21:10

Det har gått lång tid sedan jag var inne. Och mina bilder har försvunnit! Skit! Maskineriet djäklas med mig. Nu när jag äntligen fått kontakt, telefonsystemet fungerar, nätet fungerar, så har man gjort något så att bilderna försvunnit. Jag hade...

Av Birgitta - 26 augusti 2009 12:27

fast det ser sämre ut. En kväll på hemväg, missade jag tåget med 30 meter. Dvs jag var 30 meter från tågdörren när den stängdes. Fick ta tåget som gick en halvtimme senare, som inte var direkttåg. Tåg till Södertälje, buss till Strängnäs och tåg igen...

Av Birgitta - 19 augusti 2009 08:09

Ibland är det omöjligt att åstadkomma det som man tror är lätt som en plätt. Jag ville få tag i en löneadministratör att sitta bredvid en dag. Jag behöver få reda på lite av handlaget jag glömt, men se det verkar inte alls gå. Personerna som jag sku...

Av Birgitta - 31 juli 2009 10:25

Fredag och semesterns sista dag. Veckan har tagits av influensa, inte den svinaktiga, men nog så krävande. De här sista dagarna innan jag ska vara tillbaka på jobbet, får användas till att bli frisk. Jag längtar till jobbet! Det är inte så ofta sådan...

Ovido - Quiz & Flashcards